Pep Talk nostalgi i Sveriges Television ”Idrottsgymnasier”

Börje Peratt Pep Talk_SVT_Idrotssgymnasier

Pep Talk

Kring jul 1984/85 åkte jag tillsammans med ett litet filmteam från Sveriges Television upp till Torsby i västra Värmland där skidgymnasiet ligger.

Uppdraget var att skildra ungdomars vistelse och träning där. Det blev en på många sätt oförglömlig resa. När jag ville arrangera ett möte mellan några elever utanför skolan och trummade ihop kring 10-15 elever som skulle vandra och småprata med varandra fick jag en replik.

Vi är väl inte på Stureplan!”

Jag provade en kväll att åka deras skidspår och fick låna några skidor. Det var en del branta backar upp och ned och som tur är så var jag ensam i spåren. Ja eller snarare mest utanför. Jag gjorde några vurpor med tydliga avtryck vid sidan av och senare nästa dag, det kan ha varit vid lunchen eller middagen, så möttes jag av många glada flin. Jo ryktet hade nog gått om min framfart i backarna.

Senare i veckan ville jag för en vacker naturscen få fram ett antal hästar som stod gömda bakom en kulle. Tyckte det skulle bli en fin filmsekvens i reportaget. Jag klättrade upp på kullen och började hoppa. Men det var bara is och snö högst upp som gav vika. Jag slog mig rejält och fick hjärnskakning. Men det blev en bra bild.

Programmet innehöll också ett reportage om Lidingö friidrottsgymnasium.

Det gick första gången 25 januari 1985.

LÄNK: SVT Pep Talk Idrottsgymnasier Öppet arkiv

Börje Peratt officiell hemsida
Vetapedia
Mediedatabas

Kommentera

