Guide – hästen med nio liv

En dokumentär om kärleken till en häst.

I början av 1980-talet träffade jag Hans Welin som då skulle klippa en film jag regisserade. En dag berättade han att han ”blivit med häst”. Omständigheterna kring detta fick jag reda på först många år senare.
Det var hans då 12-åriga dotter med livspartnern Solveig Warner som hamnat i en situation där Hans fann sig tvungen att köpa hästen.
Det var nämligen så att Elin var hästskötare och den häst hon vårdade hade skadats så allvarligt att man fann det näst intill nödvändigt att avliva den.

I alla händelser såg hästens ägare ingen framtid samtidigt ville hon ge hästen en chans.
Det innebar att Elin eller Elins föräldrar snarare, skulle få köpa hästen för försäkringsvärdet.

Historien om detta är så dramatisk och känslosam så att när jag fick reda på omständigheterna beslöt jag mig för att snabbt börja filma. Hästen är 33 år och det är mycket för en häst. Vi startade inspelningen i juli/augusti 2012 och idag 17 september lades en trailer ut på Youtube.

Guide – hästen med nio liv.

Vi kommer att filma höst, vinter och vår och räknar med att ha filmen klar till sommaren – hösten 2013.

Börje Peratt – Producent, regissör, stillfoto
LinkedIn
SFI Filmdatabas
IMDb
Mediedatabas

Kommentera

