Guide – om kärleken till en häst

Guide Peratt YoutubeGuide-om kärleken till en häst. Trailer på Youtube

Guide – om kärleken till en häst är den sanna berättelsen om en fux som ansågs så ohjälpligt skadad att den skulle avlivas i stort sett så fort veterinärerna hade sett röntgenplåtarna. Man gav inte hästen någon chans att bli återställd.

Kärleken från tolvårig tjej som var hästens skötare ville annat.

Denna osannolika historia hörde jag talas om för 29 år sedan men visste då inget om vad som egentligen hade hänt. Min klippare på en dokumentär kom sent en dag och sa ”Idag har jag blivit med häst” och sedan inget mer. Vid en gemensam fika frågade jag hur det gått med hästen och Hans Welin svarade jodå den överlevde. Överlevde vaddå? Det Hans berättade fick mig att på stående fot bestämma att denna historia måste berättas på film. Hästen lever fortfarande och är idag något av betesmarkernas diva. Uppmärksammad och älskad av alla.

Elin Warner har hunnit bli 40 år. Hon rider hästen varje dag och hon berättar här historien.

Jag har valt att ge denna film en egen blogg Guide – om kärleken till en häst, för att där berätta om dess framskridande, filmdagar och processen fram till premiären.

Börje Peratt
Börje Peratt – LinkedIn
Börje Peratt – SFI Filmdatabas
Börje Peratt – IMDb

Kommentera

