Bella & Real – bakgrund

CD konvolut (Design Kim Peratt)

CD konvolut (Design Kim Peratt)

Bella & Real är ett projekt som väcktes under min tid som lärare i Hjulsta ett område mer känt för grannområdena Rinkeby och Tensta.

Jag kom som speciallärare till en nystartad skola hösten 1972 och arbetade där på heltid till och med våren 1974. På hösten började jag min utbildning vid Dramatiska Institutet som organiserade yrkesutbildning för framförallt de som skulle jobba inom film, TV och radio men också en del teaterutbildning som scenografi, smink och produktion.

Erfarenheterna från åren som lärare kom för alltid att prägla mig. Hjulstaskolan hade elever från över 30 nationer, internationalismen och mångkulturen var ständigt närvarande. Vår rektor Tage Nodemalm blev genom sin entusiasm och sin kontakt med elever och lärare en legend. Javisst var en del rädda för hans intensiva och tydliga karaktär men han blev också älskad och respekterad. Då jag lämnade skolan för att vidareutbilda mig fick jag höra två mycket oroande historier.

En favoritelev kom inte tillbaka från sommarlovet och det gick rykten som var alarmerande. Eftersom jag spelade fotboll med lärare som kom från just denna kultur ville jag försöka förstå men ämnet visade sig vara tabubelagt. Det skulle dröja många år innan man förstod att detta var en nedärvd så kallad hederskultur som inte skulle kunna accepteras i en genuint demokratisk kultur präglad av humanism.

En annan sak som hände var att några nya lärare med klart rasistisk läggning hade börjat konspirera mot rektorn. Även detta blev alarmerande och jag insåg att jag var tvungen att välja. Satsa på min utbildning (tillsammans med stridspilotutbildningen den dyraste som fanns i Sverige) eller överge min dröm och ställa upp på dem som nu drabbats av fruktansvärda orättvisor.

Slutsatsen blev att jag just då inte mycket kunde göra och valde att stå utanför med ständigt dåligt samvete. Redan då väcktes tankarna om att detta måste någon gång återberättas.

Karriären på Sveriges Radio och SVT tog fart och åren gick. Efter några framgångsrika TV-serier skrev jag ihop ett första förslag till Bella & Real och fick då höra att om jag skulle försöka göra denna produktion skulle det kunna spoliera min karriär.

Vi lever i Sverige får man inte berätta vad som händer i världen och särskilt vad som händer i Sverige?

Motståndet var kompakt och idén lades åt sidan.

Ytterligare några år gick och jag försökte igen men inte ens 1990 ansågs temat något att berätta om. Så beslöt jag mig ändå för att göra en pilot och hur den skulle kunna göras började jag skönja kring 2000.

Fortsättning följer.

Börje Peratt
Bella & Real kortfilmen (piloten)
Bella & Real – The Movie (hemsidan)
Youtube trailer: Bella & Real the Movie.
Musikvideo: Fri i främmande land – Bella & Real
Musikvideo: Jag vill vara – Bella & Real
Börje Peratt – LinkedIn
Börje Peratt – SFI Filmdatabas
Börje Peratt – IMDb
Börje Peratt – Mediedatabas

Kommentera

