Vågad seglats – praktisk research

I framdrivande av långfilmsprojektet ”Trägudars Land” ingår att få med sig några av de tidstrogna vikingaskeppen, återbyggda repliker, från denna tid. Ett skepp är Viksbåten Tälje som har en viktig roll i filmens inledningsscener.

I onsdags (21 juli 1999) ringde skepparen/Hövitsmannen Lennart Widerberg och tyckte att jag som regissör skulle följa med till Åland.

–”Då får du känna på hur det går till att segla ett sån´t här skepp” som han sade.

Det krävde uppstigning 04:30 påföljande morgon och torsdagen den 22 juli avseglade således vikingabåt ”Viksbåten Tälje” med tio mans besättning från Simpnäs på Väddös södra spets i Roslagen. Målet var Åland och väderutsikterna goda. I skinande sol och sydlig vind fick vi efter någon timmes rodd sätta segel. – ”Vi börjar med frimärket” som skepparen Lennart Widerberg kallade det minsta seglet.

Styrman Bosse tyckte att det gick för långsamt och manade på att vi skulle få upp mellanseglet. När båten tog fart spred sig ett tillfredsställande leende över hans ansikte.

Marinmetereologerna Ulrika och Gunilla njöt också av att se denna kopia från ett fynd vara så lyckad i såväl bygge som sjövärdighet.

– ”Titta” ropade Lennart –”Den fungerar även i öppen sjö trots att borden är så låga”.

Vi som inte hade träffats innan och inte visste något om båtprojektet titta undrande först på varandra, sedan på båten, sedan på Lennart.

”Vaddå experiment?” -”Ja” svarade Lennart på våra förvånade blickar –”Båten har aldrig gått i öppen sjö förut”.

Det var nog en och annan som knöt livvästen hårdare då. Men trots den låga bordläggningen som gjorde att man praktiskt taget satt i havet slog inte vågorna över ens då det kom lite kraftigare sjögång. Det senare blev längre fram något som vi alla fick uppleva. Mitt ute på Ålands hav då vi inte såg land åt något håll och var helt utelämnade åt vädrets makter blåste det upp. Vågorna blev allt högre och hos några lös skräcken i ögonen Det började gå mot 12 sekundmeter och närmare kuling i topparna. Lennart Widerberg skrek då ”lugnande” –”Ja nu kan vi se att riggen håller!”.

Den värsta situationen uppstod då vi tappade styrning, började driva mot vågorna och var tvungna att reva seglet. Det fräsande skummet slog mot borden och stänkte upp men påfallande sällan slog det över båten. Något senare då vi hade 2-3 metersvågor kom andra lugnande kommentarer som

–”Titta den klarar även sådan här sjögång”

– ”Man tar bara med sig sådana man gillar på ett sådant här experiment”.

Det lät ju knappas betryggande då de flesta hade träffat varandra för första gången på båten.
Nåväl vi lärde oss att ro tillsammans, jobba med att halsa och brassa och tömma båten på vatten. Och när vi närmade oss land dök nästa bekymmer upp i form av vassa grynnor och bränningar. Men Lennart och styrman Bosse tog oss skickligt förbi även dessa hot.
När vi sedan kom iland, dyngsura och kissnödiga, var det i en vik full av turistande båtfolk som säkert trodde att vi var en nöjesgrupp från Åland. Vi sade tack och farväl till Lennart och Micke som skulle fortsätta med nästa besättning till Baltikum.

Själva sprang vi till Ekeröfärjan och betalade 80 kronor för att komma tillbaka till Sverige. När vi satt där uppe och kände krängningarna i färjan och tittade ut på skummet som yrde från vågorna kunde man inte tänka sig att man just suttit där och kämpat med segel och åror. Men för egen del var det en upplevelse som jag inte vill ha ogjord. Framför allt ett tack till hela besättningen. Underbara människor i ett båtäventyr på en 10 timmars tur över Ålands hav. Något som definitivt givit en viktig erfarenhet inför det fortsatta arbetet med långfilmen Trägudars Land.
Jag fick också några riktigt häftiga bilder och inspelningar av båten i hög sjö.

1999-07-23
Börje Peratt

Draupner Film AB
LinkedIn
SFI Filmdatabas
IMDb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s